piątek, 26 września 2008

Aktualności

Całkiem sporo się stało w ciągu miesięcznej przerwy od bloga. Zakończyłem jeden projekt, zmieniłem tymczasowo miejsce mojego przebywania z Wrocławia na Szwecję, a Microsoft dołącza do OMG.

Ad. 1

Projekt uświadomił mi, że czasem istnieje potrzeba by używać C++ i Visual Studio 6. O ile obawiałem się jak będzie z powrotem do C++ po ostatnich miesiącach Java i .Net, o tyle problemem nie był język, ale środowisko VS 6. Jeśli ktoś musi korzystać z Visual C++ to i tak (w pełni świadomy tego co mówię) polecam Eclipse CDT. Nie ma co liczyć również na nowe wersje VS, wygląda jakby rozwój wsparcia dla C++ (zwłaszcza klasycznego, nie zarządzanego) się zatrzymał. Eclipse okazał się znacznie lepszym edytorem, zwłaszcza przy okazji przeglądania kodu (np. przeglądanie #include,
śledzenie referencji biorąc pod uwagę stan zmiennych preprocesora i mnóstwo innych drobiazgów). Mimo to w pracy używałem do kompilacji Visual Studio. Swoją drogą jeśli jest wystarczająco dużo RAM(minimum 512) to Eclipse jest odczuwalnie szybszy od VS6 (choć to jest bardzo dyskusyjne, bo część działa szybciej, część wolniej i pewnie zależy co kogo irytuje), ale przełączanie się na niego z innego programu, potrafi zająć trochę czasu.

ps.
Myślę, że normalna firma nie zaakceptuje Eclipse w projektach VS6 do póki nie pojawi się integracja z kompilatorem innym niż gcc i poprawi możliwość migracji projektów. Samo uruchomienie Eclipse CDT na Windows nie jest bezproblemowe. Polecam projekt Wascana – dystrybucja Eclipse razem z kompilatorem, która po prostu działa. Dodatkowo w Wascanie planowana jest integracja z kompilatorem Visual C++ (kompilacja, debug etc.), czyli większość tego, czego teraz brakuje.

Ad. 2

Trafiłem chwilowo na studia do Szwecji. Prowadzący przedmiot Software Architecture stwierdził, że studia w Szwecji można przedstawić tak:

Studia:

                      Nauka

    



Zabawa                                Sen


Wybierz dwa.

Można też zrobić funkcjonalność - budżet - czas. Polscy studenci doszli do wniosku, że w Polsce,
przynajmniej na PWr / IZ / IO można wybrać co najwyżej jedno.



Ad. 3

Microsoft i OMG? Dla mnie jest to bardzo istotna zmiana postawy. Podobno MS chce zacząć wspierać UML, a przede wszystkim zależy im na modelowaniu za pomocą DSL. Jeśli MS zdecydowałby się na wykorzystanie XMI i MOF to wtedy niewielkim nakładem pracy, wszystkie projekty powstałe w ramach Eclipse i inne związane z MDA będą mogły współpracować z Microsoft DSL Toolkit, który intensywnie się rozwija [DSL Tools, Software Factories and Oslo - Model-driven the Microsoft .NET way]. DSL Toolkit jest aktualnie jednym z najbardziej dostępnych narzędzi do tworzenia graficznych języków dziedzinowych. Nie ma praktycznie możliwości przekształcania między modelami (co zrozumiałe zwarzywszy na podejście) i ma totalnie archaiczny język do generowania kodu T4 (myślałem (zresztą nie ja jedyny) by spróbować połączyć oAW i DSL Toolkit).

Brak komentarzy: